Skaraborg Sportvagnsklubb

Kommande aktiviteter

Intresseförfrågan Bussresa till
Danmark 16-18 oktober


I år går resan till Köpenhamn 16-18 oktober för att besöka Haaning collection, Classic car house och Carlsbergs bryggeri.


Vi åker tidigt på fredagen den 16:e och bor två nätter på hotell centralt i Köpenhamn, Comfort Hotel Vesterbro (frukost ingår).


Vi kommer att besöka de 2 bilmuseerna samt Carlsbergs bryggeri och åker hem efter lunch på söndagen. Exakt program görs när vi fått tillräckligt många intresserade.


Kostnaden för bussresan, hotell och de 3 besöker ligger på ca 4.500:- vid boende i dubbelrum. För enkelrum tillkommer 1600:-. Priset baseras på att vi blir minst 45 personer.


Resan är endast för medlemmar. Befintliga medlemmar har företräde före de som löser medlemsavgift efter inbjudan skickats ut/presenterats på
hemsidan


Maila din intresseanmälan till ssvk@sportvagn.com senast 8 juni! 


/Styrelsen


Välkommen - Hem för Carlsberg


Classic Car House


Haaningcollection


Comfort Hotel Vesterbro


Hedersmedlem Åke Fajersson
har gått ur tiden.



Åkes son, Patrik, har skrivit följande till klubben:


Vill bara meddela att medlem nr 5, Åke Fajersson har nu gått ur tiden.

Han somnade in den 5/5 lugnt och stilla i sitt hem.( mkt 5:or)


Jag var med han hela vägen till sista andetaget och vi talade en hel del, bla om sportvagns klubben. Han var väldigt nöjd över att klubben fortfarande är vid gott liv och han var även nöjd över att Kinnekulle ring har fått ett fint lyft, då han var med och projektera och bygga densamma.


Både jag själv och pappa brinner för motorsporten och vi ”tjöta” en del hemma vem som byggt bästa banan. Själv så var jag ordf  under byggtiden och ett tag därefter när motorsportarenan i Lidköping byggdes. Brukade hävda att ”min bana”(kartingbanan) var den bättre med högre ranking internationellt sett men han kontrade att ”min är större” med glimten i ögat. Hur han nu menade det?


Nu kommer jag att ta över Porschen (356:a) som jag är uppväxt i sen bebis typ och ska försöka komma på nästa träff så fort dödsboet är uppklarat.


Satt förövrigt igår hemma i hans kontor och läste gamla ”sprutet”. Kul läsning.

 

Pappa ville även framföra en hälsning till alla i klubben, vid lämpligt tillfälle, även om han inte kände så många längre så ”brann” han för klubben.  

 

Ha en fin dag!

 

Vänliga hälsningar/Best Regards

Patrik



16 juni:

Träff på traktormuseét i Larv.


Repris på förra årets uppskattade träff på Kyrkestätta Traktormuseum i Larv.

 

Klockan 18 träffas vi vid museét som ägs av Peter Persson. Länk nedan för mer information. Museet är beläget i Larv strax utanför Vara. Lägg in ”Kyrkestätta Larv” i GPS så kommer ni rätt.

 

Kom och se en fantastisk samling av traktorer. Samlingen har en stor bredd i modeller och fabrikat.


Fritt inträde för klubben denna kväll.

 

Program: Servering från kl. 18.00.  

 

Traktormuseum – Fler än 100 st fordon renoverade till toppskick på ca 3000 m2.

 

Välkomna!


23 juni:

Tisdagsträff nr 3 på Flämslätt


Klockan 18 träffas vi vid Flämslätts Stifts- och kursgård.


Kom och visa din bil, umgås och ha en trevlig kväll. Det finns många skäl att ta entusiastbilen på en kvällstur. Parkering för alla entusiastbilar på den stora gräsytan framför anläggningen. Som traditionen bjuder blir det fika, mat, tipspromenad och kvällens bil.


Program: Servering från kl. 18. Tipspromenad 18.00-19.15. Prisutdelning och kvällens bil efter 19.30.


Välkomna!

14 juli:

Tisdagsträff nr 4 på Karlsfors gård.


Klockan 18 träffas vi.


Kom och visa din bil, umgås och ha en trevlig kväll. Det finns många skäl att ta entusiastbilen på en kvällstur. Parkering för alla entusiastbilar på den stora gräsytan framför anläggningen. Som traditionen bjuder blir det fika, mat, tipspromenad och kvällens bil.


Program: Servering från kl. 18. Tipspromenad 18.00-19.15. Prisutdelning och kvällens bil efter 19.30.


Välkomna!

4 augusti:

Tisdagsträff nr 5 på Flämslätt


Klockan 18 träffas vi vid Flämslätts Stifts- och kursgård.


Kom och visa din bil, umgås och ha en trevlig kväll. Det finns många skäl att ta entusiastbilen på en kvällstur. Parkering för alla entusiastbilar på den stora gräsytan framför anläggningen. Som traditionen bjuder blir det fika, mat, tipspromenad och kvällens bil.


Program: Servering från kl. 18. Tipspromenad 18.00-19.15. Prisutdelning och kvällens bil efter 19.30.


Välkomna!

8 augusti:

Karlsfors Carden Party


Driver Academy anordnar Carden Party för alla bilentusiaster på Karlsfors Gård. Från deras inbjudan: Lördagen den 8 augusti förvandlas Karlsfors gård till ett paradis för alla bilentusiaster. I en härlig atmosfär som inbjuder till en heldags njutande parkerar sportbilar, nya och klassiker, från hela Sverige. Läs om evenemanget på driveracademy.se/karlsfors-cardenparty


Klubben kommer att finnas på plats med två utställda bilar för att informera om vår verksamhet och värva medlemmar.


25 augusti:

Tisdagsträff nr 6 på Flämslätt


Klockan 18 träffas vi vid Flämslätts Stifts- och kursgård.


Kom och visa din bil, umgås och ha en trevlig kväll. Det finns många skäl att ta entusiastbilen på en kvällstur. Parkering för alla entusiastbilar på den stora gräsytan framför anläggningen. Som traditionen bjuder blir det fika, mat, tipspromenad och kvällens bil.


Program: Servering från kl. 18. Tipspromenad 18.00-19.15. Prisutdelning och kvällens bil efter 19.30.


Välkomna!

15 september:

Tisdagsträff nr 7 på Flämslätt


Säsongsavslutning!


Klockan 18 träffas vi vid Flämslätts Stifts- och kursgård.


Kom och visa din bil, umgås och ha en trevlig kväll. Det finns många skäl att ta entusiastbilen på en kvällstur. Parkering för alla entusiastbilar på den stora gräsytan framför anläggningen. Som traditionen bjuder blir det fika, mat, tipspromenad och kvällens bil.


Program: Servering från kl. 18. Tipspromenad 18.00-19.15. Prisutdelning och kvällens bil efter 19.30.


Välkomna!

Höst:

Bussresa med biltema


Mer info kommer.


November:

Filmkväll med bilfilm


Mer info kommer.


December:

Julbord


Mer info kommer.


Välkommen som medlem!


Som medlem i Skaraborgs Sportvagnsklubb blir du inbjuden till alla våra aktiviteter.


Medlemsavgiften för 2026 är 350 kr per person.


Familjemedlemskap kan lösas. Då kostar det 200 kr per tillkommande person. Personerna i familjen ska ha samma adress.


Swisha medlemsavgiften till nummer 123 614 52 54 alt. betala till plusgiro 64 73 11 - 0. Ange namn, postadress och mailadress samt gärna eventuell entusiastbil.



Nu finns klubbkepsar till salu igen! Läs mer här.



MHRF-entusiastbilsförsäkring



Vill du ha en bra försäkring till ett lågt pris för din bil. Läs om MHRF-försäkringen här.

Medlemsbilar!

 

Under Om klubben och Medlemsbilar finns bilder på en stor del av klubbmedlemmarnas bilar. Saknar du din bil så skicka en bild via mejl till klubbens adress. Vill du inte att din bil ska visas eller om du inte längre äger bilen så meddela via mejl.

Klubbens historia

 

Har du varit med länge i klubben eller bara är nyfiken på klubbens historia. I Arkivet finns bilder från många tidigare aktiviteter såsom tisdagsträffar, utflykter, julbord m.m.

Senaste aktiviteter


Fotorally 6 juni



Årets fotorally utgick från campingen på Hökensås och gick på fina, kurviga vägar via Daretorp, Baltak, Ekedalen, Åsle, Vartofta, Hångsdala och Härja för att därefter gå i mål på campingen igen. Där bjöds vi på lunchbuffé medan dagens foto diskuterades. Ett staket i Vättak var hetaste samtalsämnet.


Muttrarnas mästare, dagens praktiska prov, avgjorde resultatlistan bland de som identifierat alla foton.


1. Lars Waller/Peter Persson/medpassagerare, 1,05 för muttrarna

2. Peter Larsson/Inger Wedberg Larsson, 2 sekunder efter

3. Branko Vukota/Lena Carlsson, ytterligare 5 sekunder efter


Presentkort på Biltema kommer per post. Grattis!


Stort tack till Lasse Halvarsson som planerat rallyt.


Rätta svar i bilderna nedan.



Tisdagsträff 2 på Flämslätt



Vi slapp regn men det var endast 24 bilar på plats. En del befarade nog regn.


Kvällens bil blev Sören Olaussons underbart vackra Austin Healey 3000 från 1962. Aldrig renoverad, bara noggrant underhållen.


Kvällens tipspromenad vanns av Lars-Erik Svensson följd av Kickan Lyckebäck och Claes Jorlind.



Gärdhems Goa Gubbar



En härlig träff i fint sommarväder där gubbarna tog emot oss och visade sina projekt.



Säsongspremiär på Flämslätt



Gråkallt och ruggigt, men vädret stoppar inte en bilträff. 40 st bilar anlände till Flämslätt och några kom faktiskt med taket nere. Temperaturen var 8°!


IDG Tools var med och demonstrerade samt sålde verktyg och kläder.


Kjell och Carina Svensson stod för kvällens tipspromenad som resulterade i fem deltagare med alla rätt, så skiljefrågan fick avgöra.

Stefan Svensson vann och följdes av Anders Dahlberg, Claes Andersson, Magnus Olsson och Kerstin Ymsjö. Specialpris gick till Lennart Gustafsson som var närmast på skiljefrågan.


Flämslätts representant utsåg Magnus Olssons gula Porsche till kvällens bil med motiveringen "Fin färg och en sådan bil som kungen och Silvia åkte i.



Studiebesök på Däckhallen och
Svenska Motor i Falköping



Från ett kallt och vintrigt väder klev vi in till Däckhallen och Svenska Motor som är verksamma i samma byggnad i Falköping. Vi blev varmt välkomnade av Michael och Daniel som började med att utförligt och intressant presentera resp. företag. Därefter en tipspromenad som guidade oss genom lokalerna. 


Efter att ha sett lokalerna, klämt på däcken och provsuttit Kiabilarna bjöd klubben på smörgåstårta innan Michael och Daniel redovisade rätta svaren. Lars Molin vann med alla 10 rätt, därefter Lasse Andersson och Perry Bergström med nio rätt. Kvällens värdar hade skänkt ett stort antal priser så förutom att vinnarna fick pris så lottades ett antal ut.


Klubben tackar Däckhallen, Svenska Motor samt Pia och Lars Arvidstam för en trevlig kväll.

  



Årsmöte på Flämslätt



Årets årsmöte hölls på Flämslätt med sedvanlig agenda för att därefter avslutas med att klubben bjöd närvarande medlemmar på smörgåstårta.


Dokument för årsmötet:

-dagordning

-årsberättelse

-verksamhetsplan

-budget

-inkomna motioner

-valberedningens förslag


Protokoll från årsmötet kommer att publiceras efter attdet skrivits och justerats.



Besök på Alfs Motormuseum i
Lidköping



Alf Almqvist har samlat en del av sina favoritfordon i ett mycket elegant museum på Rörstrandsområdet i Lidköping. 80 medlemmar var nyfikna och fick se en välputsad samling. Många olika Volvobilar men även en hel del andra bilar samt mopeder och motorcyklar. I samlingen finns också fyra av MC-Konsults roliga motorcyklar från 80-talet, en för att köra under vatten, en med joggingskor, en monkeybike med 500 cc-motor samt en "bakvänd" mc som är framhjulsdriven. Förutom dessa finns även den Lidköpingsbyggda Johnssonbilen från 1921.


Tack Alf för ett varmt välkomnande och för att du visar upp din fina fordonssamling.

  



Julbord



Återigen bjöd Flämslätt på ett fantastiskt gott julbord. 68 matgäster tog plats vid klubbens bord och avnjöt julens goda smaker som avrundades med ett välfyllt dessertbord.



Filmkväll



Det var välbesökt på klubbens filmkväll på Biograf Vintergatan i Tibro.

I år såg vi rallyfilmen Race for glory, Audi vs. Lancia.



Tidigare träffar är samlade i Arkivet.